top of page

Wat de impact is van onze inspanningen kan je het beste horen van onze fans zelf.

Ervaar hier hun enthousiasme!

IMG_3017.jpeg
stenden hostmanship.jpg

'Mensen zien dat ik het oprecht meen, het is geen kunstje!

Stenden

Hotel Management School

Hostmanship is onderdeel van het opleidingscurriculum op de Hotel Management School

Sinds 2020 is Hostmanship verbonden aan de Stenden Hotel Management School. Marco ten Hoor is er sinds de fusie directeur en hij vertelt hoe Hostmanship helpt bij die fusie en hoe het wordt toegepast in het onderwijs.

Hoe is Hostmanship op jullie pad gekomen?

"Als hotelschool waren onze koers opnieuw aan het bepalen in een manifest: Wie zijn wij als Hotelschool en hoe onderscheiden wij ons? Dit hebben we laten onderzoeken onder studenten, docenten, de industrie, kortom met alle stakeholders! Daarin kwamen een aantal dingen terug, zoals 'internationaal georiënteerd', 'innovatief' en 'ontwikkeling van talent'.

Zo kijken wij als inclusieve organisatie niet naar de komaf of achtergrond van een student, maar naar haar talent. Het andere wat uit dat onderzoek kwam waren de soft skills! Hotello's hebben soft skills, maar is dat dan? En hoe kunnen wij dit als hotelschool claimen? In die periode volgde docent Brenda de Zwaan de Hostmanship Practitioner opleiding en zij gaf mij het Hostmanship boekje. Eerst dacht ik: 'weer zo'n boekje', maar toen ik de ervaringen van Brenda hoorde en zelf het boekje las heb ik contact opgenomen met Alexander de Vries. In gesprek met hem werd duidelijk dat wat wij zochten met die soft skills Hostmanship biedt in een verhaal en alle expertise en instrumenten die daarachter zitten. En dat past weer goed bij onze Design Based Education (lees: samenwerken met de industrie).

Hoe hebben jullie Hostmanship toegepast?

Toen we besloten te gaan samenwerken, wilde ik Hostmanship graan 'branden' dus Hostmanship is ook een onderdeel geworden van het Manifesto. Ook hebben alle docenten een exemplaar van het boekje gekregen en hebben we een eigen versie van het schetsboekje laten maken.

Daarna hebben we het doorgetrokken en hebben we een aantal docenten opgeleid om Hostmanship binnen onze organisatie verder te kunnen toepassen. En omdat ik die groep niet moet aansturen hebben we toen een Chief Hostmanship Officer (CHO) aangenomen.

Welk resultaat heeft dit opgeleverd?

"Binnen het team is er meer dialoog met elkaar en ik merk dat dit meer uitstraalt naar de studenten."

Heb je daar voorbeelden van?

"Er is bijvoorbeeld minder discussie over regels, 'tussen 12 en 14 uur geen studenten' om maar eens iets te noemen. Of docenten die een kopje koffie inschenken voor studenten. Ander resultaat is dat de Hotelschool eerst best wel een gesloten cultuur had en nu zijn we toegankelijker en geloofwaardiger naar de ander academies binnen NHL Stenden. We vormen meer 'een geheel'."

Waar loop je nog tegenaan?

"Wij hebben een beetje een 'underdog'-gevoel gehad als jonge hotelschool. Maar, wij zijn aantoonbaar beter in wat we doen en hoe we met de studenten omgaan. Ook qua accreditaties! Wij hebben de meeste van alle hotelscholen! Maar, we zijn bescheiden en schreeuwen het niet van de daken. Ik heb dat dan weer iets minder in me, ik schreeuw het wèl van de daken, haha!"

Wat maakt jou als mens enthousiast?

"De cultuurverandering moet ik vanuit mijn positie natuurlijk leven en uitstralen. Ik ben de belichaming ervan. Als ik het niet doe, doet niemand het. In mijn rol als dienend leider ondersteun ik mijn mensen hierbij. Wat Hostmanship mij persoonlijk heeft gebracht is dat mensen het niet zien als een kunstje. Ze zien dat ik het oprecht meen. Het heeft mij een stuk geloofwaardigheid als leidinggevende gebracht. En vergeet niet, studenten vinden het leuk om een Masterclass te krijgen van iemand uit het bedrijfsleven. Die weten hoe het echt werkt. Een andere ontwikkeling is dat we een minor gaan maken over Hostmanship. Kortom, Hostmanship vormt een onderdeel van ons dna."

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten?

Klik hier voor contact!

Lees ook de andere verhalen van onze fans

bottom of page