google-site-verification=U2RBndfBFHEyc_lof1uZn8gyMhCsm0usqzpCHIjCGac
 

Wat de impact is van onze inspanningen kan je het beste horen van onze fans zelf.

Ervaar hier hun enthousiasme!

 

"Ik heb persoonlijk ervaren hoe het voelt om als patiënt in een afhankelijke positie te zitten."

ocon hostmanship.png

Jessica ter Hofte-Visser

Algemeen Directeur

Ocon

"De partnership die wij ervaren maakt het samenwerken met Hostmanship voor uniek"

Jessica ter Hofte-Visser is algemeen directeur bij Ocon Orthopedisch Centrum Oost Nederland. Ocon is met 185 medewerkers gespecialiseerd is in het leveren van orthopedische en medische zorg. Patiënten worden steeds mondiger en kritischer, dit vraagt om meer transparantie en oprechte aandacht. Hostmanship ondersteunt Ocon bij het waarmaken van verwachtingen bij patiënten en collega's.

Hoe is Hostmanship op jullie pad gekomen?

"In de eerste jaren waren wij nog erg verweven met ZGT (Ziekenhuis Groep Twente) waarbij zij veel zorg uitbesteden aan ons als een soort onderaannemers." ZGT heeft in 2014 het initiatief genomen om te starten met Hostmanship en vroegen toen aan Ocon of zij ook wilden participeren. "En, omdat we zelf ook al bezig waren met ideeën op dat vlak zijn wij toen aangehaakt. Wij hebben eerst deelgenomen aan de workshops. Maar we hadden zo'n klik met de thema's van Hostmanship en onze Hostmanship Specialist Odette Hoogland dat we tot de conclusie kwamen dat we er niet zijn met een paar workshops. Als je hier echt iets mee wil moet je dit ook dagelijks onderhouden.

Hoe hebben jullie Hostmanship toegepast?

We zijn met Odette om te tafel gegaan om te kijken hoe Hostmanship ons kan ondersteunen met het zetten van de volgende stappen. Wij zijn een organisatie met verschillende teams (o.a. in de OK, de verpleging en de polikliniek). Onze medewerkers komen allemaal op een andere manier in contact met onze patiënten. Daarnaast heeft ieder team ook zijn eigen dynamiek. Hostmanship is voor ons de manier om af te stemmen hoe wij met elkaar als collega's omgaan. 

Per team vraagt dit om maatwerk. In die periode hebben we eigen mensen opgeleid als coach van de Hostmanship filosofie. Vervolgens is Odette met die coaches aan het werk gegaan om te kijken wat er per team aan verbeterslagen te realiseren was. Wat betekent dat voor de patiënt die je helpt? Wat betekent dat voor ons als team en wat betekent dat voor mij als teamlid? De Hostmanship coaches helpen ons om het dagelijks onze ambitie te onderhouden. Wij zien dat als medewerkers en patiënten het gevoel hebben dat ze zicht gezien en gehoord voelen, dit bijdraagt aan hun welzijn. Je kan pas goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt.

De persoonlijke betrokkenheid van Odette bij de mensen en onze organisatie om het levend te houden. Dat heb ik als uniek ervaren aan de samenwerking met Hostmanship. Jullie zijn geen bureau dat een kunstje doet en weer weggaat. Wij ervaren een partnership in de samenwerking en dat is voor ons uniek in de wereld van de externe bureaus.

Welk resultaat heeft dit opgeleverd?

"Wat het oplevert ligt eraan hoe je er naar kijkt. Hostmanship is iets wat in het DNA van Ocoan zit. Dit zie je ook terug in onze score op Zorgkaart Nederland waar wij hoog scoren. Als je dan kijkt naar hoe wij door onze medewerkers en patiënten worden gewaardeerd dan zien we dat Hostmanship daar een belangrijke bijdrage aan levert." 

Als organisatie is Ocon uniek: zij zitten tussen de reguliere zorg van een ziekenhuis en en persoonlijke bejegening van een privé-kliniek. Deze hybride vorm van zorg en aandacht voor patiënten en collega's vormen het succes van Ocon. "Hostmanship heeft een belangrijke basis voor dat succesvolle resultaat gelegd, waardoor wij binnen de veilige muren van een ziekenhuis de persoonlijke aandacht kunnen geven van een privé-kliniek."

Toch is Jessica ook teleurgesteld: "Wat ik jammer vind is dat wij veel andere zorgverleners hebben uitgenodigd en rondgeleid, maar dat er geen navolging aan wordt gegeven. Ondanks dat ze stuk voor stuk heel enthousiast zijn ontbreekt het volgens mij aan bestuurlijk lef."

Patiënten worden steeds mondiger en stellen steeds hogere eisen. Dit is ook te merken aan het groeiende aantal zorgwebsites zoals Zorgkaart Nederland. "Wij merken dat tevredenheid van patiënten en de kwaliteit van de zorg grotere invloed krijgen. Laatst hadden we hier een huisarts als patiënt die uit Haarlem kwam. Zij had voor zichzelf onderzocht waar zij de beste zorg en aandacht kon krijgen en kwam zo bij ons uit in Hengelo. Helemaal aan de andere kant van het land! 

Wat maakt jou als mens enthousiast?

Ik ben mij er altijd van bewust dat onze patiënten zich in een kwetsbare positie bevindt. Mensen komen niet bij ons voor bijvoorbeeld een nieuwe heup, maar omdat ze weer vrij en pijnloos willen kunnen bewegen. Of dat ze weer met hun kleinkinderen kunnen spelen. Dus als de operatie geslaagd is, maar het brengt niet de verlichting die de patiënt er van verwacht. Dus wil ik dat wij hier altijd scherp op blijven met elkaar.

 

Persoonlijk heb ik als kind van 11 jaar lange tijd in het ziekenhuis gelegen. Ik heb toen allemaal dingen ervaren waarvan ik dacht dat moet anders kunnen met meer aandacht voor de patiënt. Hostmanship bevestigde dit voor mij en heeft mij geholpen dit over te brengen op anderen. Ik weet wat het is als je in een afhankelijke positie zit en je niet het gevoel hebt dat je invloed kan uitoefenen op wat er gebeurt. Daarom nodig iedereen ook uit bij ons om te ervaren hoe het wel kan. Omdat ik dit iedereen gun!

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten?

Klik hier voor contact!

Ocon - Jessica ter Hofte-Visser

Ocon - Jessica ter Hofte-Visser

"Hostmanship zit in het DNA van Ocon"

Karwei - Jørgen Franke

Karwei - Jørgen Franke

"Met Hostmanship krijg je ook een partnership."

Gemeente Zevenaar - Liesbeth van de Weerdhof

Gemeente Zevenaar - Liesbeth van de Weerdhof

"Hostmanship heeft de verbinding met onze inwoners versterkt."

Shell - Ton Hoornweg

Shell - Ton Hoornweg

'Met alleen goede mensen ben je er niet.'

TESO - Arjen Poelman

TESO - Arjen Poelman

'Medewerkers geven meer feedback en nemen meer verantwoordelijkheid.'

Rijksmuseum - Karen Keeman

Rijksmuseum - Karen Keeman

Samenwerken met Hostmanship voelt oprecht betrokken.

Stenden - Marco ten Hoor

Stenden - Marco ten Hoor

Hostmanship als onderdeel van het curriculum