Vad är Värdskap?
QUOTES OVER HOSTMANSHIP

Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen

CONTACT
Crailoseweg 22
1272 EV Huizen, Nederland

Telefoonnummer
035 524 74 20
info@hostmanship.nl
SOCIAL MEDIA
Afdrukken

Mag ik alsjeblieft ook eens ongelukkig op mijn werk zijn?

VERSCHENEN 15/10 12:37

Als HR Professional lees ik veel posts op Linkedin en Twitter. Dé HRtrends van dit moment zijn
HR Analytics en Werkgeluk. Ratio en gevoel gaan dus hand in hand bij HR. Termen als medewerkersgeluk, Happy Employee , de Employee Journey en Chief Happiness Officer komen daardoor dagelijks voorbij.  Het hebben van gelukkige medewerkers is voor organisaties, net als HR Analytics, een middel tot succesvol Human Management. Maar zijn medewerkers wel zo blij met al dat geluk?

Werkgeluk als win-win

Niks mis met wat meer happiness op het werk en zoals met zoveel trends het geval is, staan organisaties, coaches, startups en trainers klaar om hier hun geld mee verdienen.
Logisch, zou je zeggen, zeker als niemand er slechter van wordt en het werkgeluk toeneemt. Daarmee valt het thema werkgeluk in de categorie win-win (voor medewerker en werkgever) en dat is dan weer een verschil met HR Analytics.

Medewerkers centraal

Waar veel organisaties nog bezig zijn met de klant (burger, patiënt) centraal te zetten, verschuiven anderen hun focus naar de medewerker, in de overtuiging dat de klant daardoor net zo veel profiteert. Employees come first, customers come second, is het nieuwe credo. Als je werkgeluk daar aan verbindt geeft dit een interessante context voor de gelukstrend.

Mag ik ook gewoon even chagrijnig zijn?

Wat is het dan dat mij toch iets bekruipt van ergernis bij al dat geluk? ‘Ik krijg jeuk van dat werkgeluk,’ hoorde ik laatst iemand zeggen en ‘mag ik ook gewoon even chagrijnig zijn!’ kreeg ik als sneer terug, toen ik een collega letterlijk vroeg om de zaken wat vrolijker te zien.

Naar een cultuur waar mensen welkom zijn
Ik ben aangesloten bij de Hostmanship Group en hier werken we al meer dan 12 jaar aan een Welcoming Culture binnen organisaties. Hostmanship gaat over de kunst mensen het gevoel te geven welkom te zijn. Als klant en medewerker, maar vooral als MENS. 

Het gevoel hebben dat je welkom bent, is ook een geluksgevoel. Maar wij zien dit niet als middel, maar als effect. Ik voel mij bijvoorbeeld ontzettend welkom bij mijn Hostmanship-collega’s. Niet om wat ik doe maar om wie ik ben. Natuurlijk ben ik ook weleens chagrijnig, of baal ik over iets wat niet goed geregeld is. Maar ik mag het uiten en voel me tijdens goede én slechte dagen nog steeds welkom, en dat is een fijn gevoel.

Purpose
En dat sluit weer aan bij een derde trend in HR: Het hebben van een Purpose  als organisatie.
Wat dacht je van bijdragen aan een welkome wereld?  Ik ga daar als een speer voor, heel gelukkig!

Auteur Marian van Soest is Associate Partner bij Hostmanship Group Nederland. Haar specialisatie is de Employee Experience binnen organisaties.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger
blog comments powered by Disqus