Vad är Värdskap?
QUOTES OVER HOSTMANSHIP

Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen

CONTACT
Crailoseweg 22
1272 EV Huizen, Nederland

Telefoonnummer
035 524 74 20
info@hostmanship.nl
SOCIAL MEDIA
Afdrukken

Bevlogen Medewerkers zijn geen doel!

VERSCHENEN 3/9 9:16

Elke organisatie wil graag zoveel mogelijk bevlogen medewerkers in de organisatie. Medewerkers, nee mensen die zich naar hun organisatie engaged, loyaal en gemotiveerd opstellen en daarmee maximaal resultaat halen uit hun werkzaamheden. Overal lezen we dat dit organisatieresultaten ten goede komt en daarmee wordt een hoge bevlogenheidsscore (of engagement/of tevredenheid) al snel een doel op zich. Helaas. Het hebben van bevlogen medewerkers kan nooit een doel op zich zijn, het is een gevolg.

Een gevolg van de manier waarop je met elkaar omgaat.

Mooie arbeidsvoorwaarden, een fijne werkomgeving en soepele processen zijn niet voorwaardelijk voor bevlogen medewerkers. Bevlogenheid ontstaat als we werk doen wat ons boeit en waar we ons in kunnen ontwikkelen. Maar ook dat kan verdwijnen, als er niet wordt voldaan aan een belangrijke voorwaarde: het gevoel dat je ertoe doet als persoon, omdat je bent wie je bent.

Veel organisaties meten met regelmaat de mening van hun medewerkers over de organisatie, de manager, het team en de organisatiecultuur. Het streven naar een hoog percentage engagement is daarmee een KPI geworden en niet een basiswaarde hoe je wilt samenwerken. Dat is jammer, want ergens weten we allemaal dat medewerkers die zich fijn voelen in een bedrijf, graag bij je (blijven) werken, vanzelf het beste geven in hun werk. De “beloning” is de bevlogenheid zelf.

Het streven om een fijne werkgever te zijn voor medewerkers juich ik natuurlijk van harte toe. Dit werkt echter alleen vanuit oprechtheid en human centricity en niet als KPI. Helaas zijn de inspanningen die organisaties hierin steken meestal zeer instrumenteel.
Projectmatig worden de ingrediënten in huis gehaald. Een goeie compelling story, arbeidsvoorwaarden a la carte, toffe werkplek, jobcrafting,  etc, Bijna om af te vinken op weg naar een hoog cijfer.

Begrijp me goed, werken onder goede arbeidsvoorwaarden is een pre in elke baan. Maar ligt de sleutel niet in iets veel basaler? Als werkgever of leidinggevende MOET het zo zijn dat jouw basishouding in de organisatie is: “ik ben hier om te zorgen dat medewerkers een fijn medewerkersleven hebben!” Vergelijk het maar met je kinderen, vrienden of familie. Je geeft veiligheid, duidelijkheid, aandacht en bent samen onderdeel van een geheel. Omdat je dat wilt.

Denk je eens in dat je in een baan werkt waar je niet weet of jouw bijdrage wordt gewaardeerd,of je inzet niet wordt gezien en je het gevoel hebt dat je eigenlijk door iedereen vervangen kan worden.

Niet een plek waar je lang blijft toch? Ook al zijn de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden nog zo goed. Eén van de belangrijkste management-verantwoordelijkheden is dan ook je medewerkers waardevol te laten voelen, hen te laten weten dat je ze ziet, waardeert en dat zonder hen de organisatie, jouw afdeling en eigenlijk dus gewoon jij, slecht af zou zijn. Niet als kunstje, maar omdat je het meent.

En daarmee voeg ik gewoon nog een woord toe aan het eerder genoemde rijtje; belonging. Mooier in het Engels dan in het Nederlands. The feeling of belonging; ergens bij horen. Als je voelt dat je erbij hoort in jouw organisatie, dan wil je er graag zijn, doe je moeite om het te behouden of te verbeteren en je draagt bij aan het gezamenlijke succes. Bij belonging hoort het gevoel van veiligheid en ondersteuning. Je wordt geaccepteerd om wie je bent en niet om je positie. Je bent onderdeel van een geheel. Dit is de basis voor duurzame en betekenisvolle relaties met collega’s en klanten.

Maar hoe doe je dat op dagelijkse basis? Een paar tips. Geen project en geen survey, maar een nieuwe mindset.

1. Geef complimenten (en geniet daar zelf van)
Complimenten maken mensen gelukkig, laten het zelfvertrouwen groeien, verhogen daadkracht en lef en werken aanstekelijk. Deel complimenten van klanten met je team of maak ze openbaar, reviews zijn heel gewoon!

2. Voer elk gesprek ook écht (dialoog).
Neem tijd voor de ander en wees aanwezig. Niet alleen fysiek maar ook qua onverdeelde aandacht.

3. Maak medewerkers bewust van het groter geheel
Elk medewerker is onderdeel van het geheel en is daarin belangrijk. Maar verder kijken dan je eigen “huis” maakt dat je de buurt beter kent, kan vergelijken, anderen helpen maar vooral dat je betrokken raakt bij het wel en wee van de organisatie. Stimuleer dit, geef het voorbeeld en maak concreet wat je bedoeld.

4. Zie medewerkers als een persoon en geen functiehouder.
Verdiep je in de persoon zoals je je buiten je werk automatisch verdiept in anderen waar je dagelijks mee leeft (gezin, vrienden). Als je uit het juiste managers-hout gesneden bent, kost dat je geen moeite en ben je oprecht nieuwsgierig naar die ander.

5. Geef verantwoordelijkheid zodat verantwoordelijkheid genomen kan worden
De mogelijkheid tot zelfsturing/zelf-mogen-beslissen in allerlei gradaties draagt bij aan verantwoordelijkheid nemen binnen de organisatie.
Let op: Hier ligt “regelaritus” op de loer als verlammend virus voor verantwoordelijkheid nemen.
Hoe minder regels hoe meer iedereen zelf moet blijven denken!

6. Denk in termen van helpen i.p.v sturen.
De simpele vraag: “hoe kan ik je helpen” of “wat heb je nodig om (nog) beter/gelukkiger te worden” is al genoeg en geeft vaak veel ruimte voor wat dan eigenlijk toch sturen is. Tip: Hardop oefenen in vergaderingen helpt!

7. Maak plezier
De verbindende kracht van humor wordt onderschat op de werkvloer en wat mij betreft mag dit onderwerp zijn in sollicitaties. Even relativeren door samen te lachen maakt medewerkers gelukkiger.
En uit onderzoek blijkt: de klant (bewoner/gast/patiënt/burger) waardeert een team wat onderling zichtbaar plezier heeft!

En laten dit nu precies de belangrijkste element van Hostmanship zijn!
Niet geheel toevallig. En als je dat wil, we helpen je graag om de tips succesvol in praktijk te brengen: info@hostmanship.nl

Auteur Marian van Soest is Associate Partner bij Hostmanship Group Nederland.
Haar specialisatie is de Employee Experience binnen organisaties.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger
blog comments powered by Disqus