Vad är Värdskap?
QUOTES OVER HOSTMANSHIP

Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen

CONTACT
Crailoseweg 22
1272 EV Huizen, Nederland

Telefoonnummer
035 524 74 20
info@hostmanship.nl
SOCIAL MEDIA
Afdrukken

In gesprek met Marjon (CCC)

VERSCHENEN 5/3 8:47

We ontmoeten elkaar op één van de zeven vestigingen van het Cancer Care Center (CCC) in Amsterdam. Beneden trekken mensen hun baantjes in het Marnixbad, boven krijgen mensen fysiotherapie en wordt er in groepsverband gesport. Binnen het CCC begeleidt Marjon Arfman, vanuit haar discipline fysiotherapie, mensen met kanker met beweegprogramma’s en therapie om ze te helpen hun dagelijks leven weer op te pakken. Marjons warme, rustige uitstraling en twinkelende ogen vallen direct op. Ze steekt meteen van wal.

‘Als je hoort dat je kanker hebt, dan geeft dat natuurlijk een enorme deuk in je leven. Je komt direct in de medische molen terecht en dat kan aanvoelen als een enorme rollercoaster. Bij het Cancer Care Center willen we graag mensen opvangen om vanuit rust en persoonlijke aandacht te kijken welke zorg en ondersteuning er nodig is.’

Hoe begeleid je je cliënten?

‘Ik kijk samen met mijn cliënt waar de behoefte ligt. Wat is er op dit moment nodig? Wat zijn de doelen? Is er ook een ander soort zorg nodig? Het CCC werkt multidisciplinair, dus er is bijvoorbeeld ook psychologische zorg, haptonomie, voedingsadvies, mindfulness en energie coaching voorhanden.’

Het persoonlijke contact is heel erg belangrijk in de begeleiding van cliënten. Ook het juist inschatten van de vorm van de zorg en de begeleiding. Voor veel mensen is het samen sporten met lotgenoten heel waardevol. Anderen zijn meer gebaat bij een individuele aanpak, al dan niet ondersteund met specifieke zorg uit de andere disciplines. Er zijn ook mensen die alles willen aangrijpen; die moeten we dan soms juist een beetje afremmen.

De juiste balans zoeken samen met je cliënt, dat is het allerbelangrijkste en dat doe je door de mens te leren kennen en met elkaar in gesprek te gaan. Een band op te bouwen.

Hierbij komt Marjons eerdere werkervaring als Hostmanship Specialist erg goed van pas. Het gaat erover dat je de ander en jezelf kunt verwelkomen, zodat er een prettige ervaring ontstaat, die helpend en ondersteunend is aan het proces.

Hoe zet je Hostmanship actief in in de begeleiding van je cliënten?

Het begint al bij het eerste contact. De eerste intake doe ik meestal zonder computer. Ik focus me helemaal op het luisteren naar en het leren kennen van mijn cliënt. Erachter komen waar precies de behoefte ligt. Het administratieve deel, ook belangrijk, doe ik dan liever op een ander moment in mijn eigen tijd.

Ook het geven van openheid is erg belangrijk. Als ik merk dat het soms moeilijk is om met iemand verbinding te maken, dan maak ik dat bespreekbaar. Het kan zijn dat een collega misschien beter past bij deze cliënt. Ik laat dan weten dat er meer opties zijn. Mensen waarderen het enorm als je de dingen benoemt die je opmerkt. Door het geven van openheid krijg je vaak ook openheid terug.

Bij het samenstellen van de groepen kijk ik ook goed welke mensen er mogelijk goed bij elkaar passen, zodat er een prettig groepscontact kan ontstaan. In de groepen probeer ik ook altijd met iedereen een persoonlijk contactmoment te hebben. Het gaat erom goed te blijven zien wat de ander nodig heeft.

Wat zijn de effecten van het bewust inzetten van je Hostmanship ervaring?

Mensen vinden de persoonlijke benadering heel prettig en krijgen veel energie van mijn aanpak. Ik krijg erg veel positieve reacties. Het is een kwestie van oprechte aandacht besteden. Attent zijn. Een notitie maken in je agenda wanneer iemand zijn laatste chemo heeft en dan even een berichtje sturen; dat wordt zo ontzettend gewaardeerd. Overal een persoonlijke touch aan geven. Als ik dat terugkrijg van mensen, dan voelt dat zo ontzettend betekenisvol. Daar krijg ik heel veel energie van. Het is zo mooi om hieraan te kunnen bijdragen. Natuurlijk is het ook hard werken en continu aandacht blijven geven aan dit proces en dat is soms lastig door alle tijdsdruk. Maar toch is het een keus die je zelf maakt, dag in dag uit.

Jezelf en elkaar verwelkomen

In dit werk is het ook erg belangrijk om jezelf en je collega’s te verwelkomen. We werken met mensen die soms heel slecht nieuws krijgen en dat is natuurlijk heel heftig, ook voor ons. Laatst zat ik met tranen in mijn ogen toen een cliënt me belde dat het helemaal foute boel was.

Dan heb ik veel aan mijn collega’s. We verwelkomen elkaar echt, zeker in dit soort momenten. Vanuit het CCC worden er regelmatig intervisies georganiseerd, waarin we onder leiding van een externe psycholoog sparren hoe om te gaan met slecht nieuws en het bespreekbaar te maken. Iedereen doet daar aan mee. Dat is ontzettend waardevol. Ook hebben we onlangs een speeddate sessie gehad met alle disciplines, om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren. Dit om de samenwerking te bevorderen en op die manier de beste zorg te bieden aan de cliënt.

En dan is het tijd om weer in beweging te komen. Een groepje jonge vrouwen schaart zich om Marjon en er volgen hartelijke begroetingen. Ze lopen samen naar de apparaten en gaan aan de slag. Marjon is zichtbaar in haar element. Het CCC heeft met Marjon een ware Host in huis gehaald, dat is zeker.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger
blog comments powered by Disqus