Vad är Värdskap?
QUOTES OVER HOSTMANSHIP

Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen

CONTACT
Crailoseweg 22
1272 EV Huizen, Nederland

Telefoonnummer
035 524 74 20
info@hostmanship.nl
SOCIAL MEDIA
Afdrukken

Koffie met een glimlach of een glimlach met koffie?

VERSCHENEN 27/5 0:0

De afgelopen dagen stonden wij met een stand op de beurs ‘Welkom in de Zorg’ in de Jaarbeurs in Utrecht; een kleine en gezellige beurs waar zo’n 2000 gasten mochten worden verwelkomd.

Op de eerste beursdag sprak onze oprichter Jan Gunnarsson als keynote speaker op het plein tegenover onze stand de massaal samendrommende aanwezigen toe. Hij vertelde hen het verhaal over een groep verzorgings- en verpleeghuizen in Zweden die onderzoek hadden gedaan naar de kwaliteit van de warme maaltijden. In 25% van de aangesloten instellingen vonden de bewoners kwaliteit van de maaltijden gemiddeld uitstekend, In 50% van de instellingen beoordeelden de respondenten de kwaliteit gemiddeld als goed en in 25% van de betrokken huizen waren de bewoners gemiddeld ronduit ontevreden over de kwaliteit. Alle bewoners van de 25 huizen kregen dezelfde maaltijden uit dezelfde keuken. De directie had aanvankelijk de neiging om op basis van deze uitslag nog eens kritisch te kijken naar de ingrediënten en de samenstelling van de maaltijden. Toen suggereerde één van de MT-leden om zich niet te richten op de instellingen met de ontevreden bewoners maar juist op de huizen waar de cliënten gemiddeld zeer tevreden waren. Waarom was men daar zo positief over de kwaliteit? Al snel bleek dat het niets te maken had met de samenstelling of de ingrediënten maar alles met de bejegening. In de huizen waar de bewoners zo positief over de warme maaltijden was er sprake van een zeer persoonlijke benadering van de cliënten.

Donderdagochtend stond in de lezing van Pierre Wind de smaakbeleving centraal. Zijn medespreekster legde aan de hand van een cirkel uit dat de beleving van een maaltijd voor 25%  gevormd wordt door de kwaliteit van het product, voor 25% door de ambiance en voor 50% door de bejegening.

Met die gedachten in m’n hoofd wandelde ik op een rustig moment over de beurs waar prachtige machines stonden waarmee iedereen kan koken, waar koks zich in het zweet werkten om heerlijke gerechten klaar te maken met mooie ingrediënten en daar zelfs prijzen mee wonnen,  ik een latte aangeboden kreeg met melkschuim in de vorm van een hartje, een broodwagen stond met een ingebouwde magnetron en een koffiemachine erop en me verwonderde over het feit dat bijna alles draaide om het product en de ambiance terwijl juist de emotie, de bejegening, het echte contact met de gast het verschil maakt. Hoe werkt dat toch bij ons in de zorg?  

 

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger
blog comments powered by Disqus