Vad är Värdskap?
QUOTES OVER HOSTMANSHIP

Service is wat je geeft, Hostmanship is hoe je het laat voelen

CONTACT
Crailoseweg 22
1272 EV Huizen, Nederland

Telefoonnummer
035 524 74 20
info@hostmanship.nl
SOCIAL MEDIA
Afdrukken

Hostmanship bij de Koninklijke Marechaussee District Schiphol

VERSCHENEN 19/3 13:44

“Tijdens onze dagelijkse rondes kregen we een oproep van een beveiligingsdienst over een passagier die amok maakt en niet gefouilleerd wilde worden. We gingen het gesprek met hem aan en hij vertelde ons dat hij de beveiligers niet vertrouwde omdat zij hem onheus bejegend zouden hebben. We stelden hem gerust en gingen samen met de passagier en de beveiligers naar de fouilleerruimte. Daar liet hij zich, terwijl wij toekeken alsnog fouilleren. Naderhand bedankte hij ons en gaf aan dat hij zich bij ons veilig voelde omdat we hem serieus hadden genomen.”

De medewerkers van de Brigade Politie & Beveiliging en de Brigade Vreemdelingenzaken van de Koninklijke Marechaussee District Schiphol doorliepen in de afgelopen maanden allemaal het ontwikkelingstraject Hostmanship. In maart zijn we gestart met dit traject voor de medewerkers van de Arrestanten- en Passantenwacht (APW).

Bedankt!

Een onderdeel van het werk van de Brigade Vreemdelingenzaken bestaat uit het begeleiden van ongewenste vreemdelingen naar het land van herkomst. Niet altijd verlopen deze vluchten even soepel. “Het hangt er ook van af hoe je jezelf als begeleider opstelt,” aldus één van de deelnemers aan de workshop. “Wanneer je begrip toont voor de situatie van de persoon en echt contact met hem zoekt, dan gaat het meestal een stuk makkelijker. Het mooiste is toch wanneer degene op de plaats van bestemming je een hand geeft en je bedankt.”

Van Wow’en naar vertrouwen

Opvallend was dat bij de Brigade Vreemdelingenzaken Hostmanship, iemand het gevoel te geven dat hij welkom is, ook gebruikt wordt om zo vertrouwen te creëren en in dialoog te kunnen gaan met mensen die asiel zoeken of bij voorbeeld het slachtoffer van mensenhandel zijn. WOW-momenten worden zo vertrouwmomenten.

Loop eens een stukje mee

Veel contacten van de Brigade Politie & Beveiliging zijn vluchtig en éénmalig, ”maar ook wanneer passagiers je de weg vragen kun je het verschil maken door alleen op de borden te wijzen of even een stukje met iemand mee te lopen,” zei een deelnemer aan de Workshop, “zo krijgen ze een ander beeld van de Koninklijke Marechaussee en je werk wordt er leuker van”.

Dak- en thuislozen

Een deelnemer vertelde over zijn contacten met de “vaste” bewoners van Schiphol, de dak- en thuislozen. Hij is bewust met hen in dialoog gegaan om in contact te komen met de mens achter de daklozen en zo het vertrouwen te winnen. Hij heeft nu een goed contact met een aantal van hen. “Er zitten nogal wat verslaafden tussen. Wanneer het me lukt om zo iemand te bewegen hulp te gaan zoeken, dan geeft me dat een goed gevoel.”

Management

Een belangrijke rol voor de implementatie van Hostmanship is weggelegd voor de leidinggevenden. Zij volgen daarom niet alleen de workshop voor managers maar krijgen ook nog een terugkoppeling vanuit de workshops die hun medewerkers volgden. Deze terugkoppeling bestaat niet alleen uit het bespreken van de zaken die de medewerkers nodig hebben om actief met Hostmanship aan de slag te kunnen maar ook uit het opzetten van een implementatieplan.  Daarmee wordt Hostmanship een blijvende zaak, óók bij de Koninklijke Marechaussee op Schiphol.

Voor vragen over Hostmanship kunt u ons bellen op 035 5247420 of stuur een e-mail naar info@hostmanship.nl.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger
blog comments powered by Disqus