Afdrukken

Hostmanship Coach Elzelien Torenstra

Ik heb echt het gevoel dat Hostmanship iets voor de héle organisatie brengt. Dat men elkaar als mens gaat zien en daardoor veel beter kan faciliteren en ondersteunen.

Ik ben Elzelien Torenstra. Clustermanager bij Estro. Dat betekent dat ik leiding geef aan een groep locatiemanagers die ieder verantwoordelijk zijn voor een kinderopvanglocatie die zij beheren.

Twee jaar geleden werd ik samen met andere clustermanagers uitgenodigd door de directie om mee te denken over de toekomst van Estro. Centrale vraag daarbij: hoe kunnen we onze klanten beter bereiken en binnen houden? We waren ervan overtuigd dat de pedagogisch medewerker hier het verschil zou kunnen maken. Op onze zoektocht kwamen we Hostmanship tegen en nodigden we Alexander de Vries uit om ons te inspireren. We kwamen er al snel achter dat wat Alexander ons vertelde meer was dan inspiratie; dit moest hét worden. Ik ben er heel erg trots op dat we dit traject mochten uitrollen. Ik mocht als een van de eersten opgeleid worden tot Certified Hostmanship Coach, ook daar ben ik erg trots op.

Toen ik begon met Hostmanship, het boekje las, dacht ik nog: 'Beetje zoetsappig allemaal.’

Naarmate ik er langer mee bezig was en vaker met Alexander sprak, kwam het besef dat dit precies de gedragsverandering was die we nodig hadden. Ik heb echt het gevoel dat Hostmanship iets voor de héle organisatie brengt. Dat men elkaar als mens gaat zien en daardoor veel beter kan faciliteren en kan ondersteunen.

Uit de Ouderontbijten die wel regelmatig organiseerden tijdens de eerste pilot bleek dat ouders merkten dat er iets veranderde. Soms gaven ze een punt extra in hun beoordeling, van een 7 naar een 8 of soms zelf van een 8 naar een 9. De teams zijn nu nog vooral bezig met te zoeken en te kijken naar de behoeftes van die ouders. Wat ik heel leuk vind om te zien is dat de teams mondiger zijn geworden. Ze durven regels los te laten die niet meer bij de huidige tijd en situatie passen. In de sessies die ik zelf heb gedaan werd bijvoorbeeld gezegd: "Heel leuk allemaal Elzelien, maar zolang onze telefooncentrales niet werken en we niet eens kunnen doorverbinden, kunnen wij ook geen wow’s creëren." De teams vragen dus veel duidelijker wat ze nodig hebben om hun rol goed te kunnen vervullen. Dat komt doordat wij hebben aangegeven dat ze meer in hun rol moeten gaan zitten en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort mogen pakken.

En wat helemaal fijn is is dat ze door deze omslag meer plezier krijgen in hun werk omdat ze ouders blij kunnen maken.

Hostmanship heeft mij echt geraakt waardoor ik anders in het leven ben gaan staan. Ik ben anders om mij heen gaan kijken en ik heb het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen.

Hoe blij ben ik eigenlijk zelf? Hoe sta ik in het leven? Dat zijn vragen die steeds bij mij naar boven komen. Ik heb ook meer inzicht gekregen in wat mensen in hun kracht zet. Net zoals we de klant nu benaderen als mens, zie ik nu ook de pedagogisch medewerker veel meer als mens, met zijn eigen persoonljke motieven om dingen wel of niet te doen. Dat vind ik heel erg belangrijk en ik hoop dat daardoor de medewerkerstevredenheid omhoog schiet.

Voor mij persoonlijk heb ik echt het gevoel dat ik nu snap waar het om gaat in de wereld, in de dienstverlening en ook bij mijzelf.

Natuurlijk heeft niet iedereen heeft altijd turquoise dagen. Maar het feit dat onze medewerkers het daar onderling over hebben, zorgt ervoor dat dingen uitgesproken worden. Het wordt een soort van grapje onderling en dat is leuk om te zien. Er wordt op een goede manier meer feedback gegeven. En dat is natuurlijk ook heel mooi.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger