Filosofie

Hostmanship is een samenvoeging van de Engelse termen hospitality en craftmanship en biedt een krachtige filosofie en methodiek voor het ontwikkelen van mensgerichte dienstverlening.

De kerngedachte van Hostmanship is jezelf, elkaar en anderen welkom heten. Dat kunnen collega's en partners zijn, maar ook klanten, patiënten, burgers en cliënten. Zo ontstaat inzicht in hoe de ander behandeld wil worden en ontstaat een cultuur waarin de mens echt centraal komt te staan. 

Hostmanship is gebaseerd op zes principes:

1) Dienen

De intrinsieke wil om bij te dragen aan de ontwikkeling en het succes van de ander.

2) Het geheel zien

Jezelf zien door de ogen van de ander. Begrijpen dat je deel uitmaakt van de totaalbeleving van diegene en vanuit een oprechte houding daarnaar handelen. 

3) Verantwoordelijkheid nemen

De wil en het vermogen om in te spelen op de behoeften van de ander en te reageren op problemen die hij tegenkomt, ongeacht wie het is, wat het probleem is of hoe het is ontstaan.

4) Compassie

Compassie betekent jezelf tonen als mens en iedereen tegemoet te treden als medemens. Jezelf kunnen en willen verplaatsen in de ander en zonder oordeel te handelen in zijn belang.

5) Dialoog 

Een dialoog voeren is eerst begrijpen, en dan begrepen worden. Je open stellen voor de ander en proberen de context te begrijpen. Een dialoog begint dus met luisteren, niet met antwoord geven.  

6) Kennis 

Naast vakbekwaamheid is kennis in Hostmanship-opzicht ook de wil om voortdurend nieuwe dingen te leren die ons leven verrijken door je open te stellen voor mensen die je ontmoet, onafhankelijk van hun afkomst of achtergrond, en het vermogen je kennis te gebruiken in de context van de behoeften van de ander. 

Wilt u meer informatie?

De bestseller Hostmanship, de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn is een mooie eerste introductie. U kunt het boek bestellen in onze winkel.

Wilt u meer weten over deze unieke filosofie? U kunt ons bereiken op (035) 524 74 20 of via info@hostmanship.nl.