Afdrukken

Certified Host - Douwe Minkema - Nationaal Militair Museum

Wat is jouw motivatie geweest om Hostmanship Coach te worden?
We hebben in het museum 200 vrijwilligers. Er moest iemand het vliegwiel in gang zetten. Ons museum is uniek, maar ligt niet op een voor de hand liggende locatie. Om echt het verschil te maken, is het menselijk contact toch nog altijd het belangrijkste.

Wat heeft Hostmanship voor jou persoonlijk gebracht?
Andere kijk op bezoekersvriendelijkheid en hoe je dat kan toetsen. Hostmanship gaat verder dan gastvrijheid, maar gaat echt om de mindset.

Welke inzichten heeft Hostmanship jou gegeven, in jouw rol? Wat waren voor jou eye-openers? 
Met name dat je eerst jezelf welkom moet heten voordat je anderen dat gevoel kan geven. En 6 x doen/keuzes maken.

Waarom zijn jullie met Hostmanship begonnen?
Het museum is een mondiale speler met een ‘world class expositie’. Daar hoort ‘world class’ gastheerschap bij.

Wat was je grootste uitdaging bij het toepassen van Hostmanship in jou organisatie?
De mindset veranderen. Het blijven vrijwilligers, maar juist daarom is het ontzettend belangrijk. Zij zijn het gezicht van de organisatie en door hen betrokken te maken zie je de mindset veranderen. Ze zijn daadwerkelijk een onderdeel van onze organisatie en dat voelen ze!

Hoe leeft Hostmanship op de werkvloer?
Bij de meesten leeft het goed, dit omdat we ze echt betrekken in belangrijke zaken. Ze voelen zich verantworordelijk en zien wat het hen zelf ook oplevert. Het gaat nu om het verhogen van het zelfcorrigerend vermogen van de groep vrijwilligers, dat is de volgende stap die we gaan nemen.

Kun je een leuk voorbeeld geven van een WOW-moment?
Iemand die volgens zeggen zijn kaartje verloren heeft zonder vragen een nieuw kaartje te geven (consideratie tonen) en iemand ver na openingstijd gebruik te laten maken van het toilet.

Hoe merken de klanten/gasten dat jullie bezig zijn met Hostmanship?
Zie Tripadvisor. We krijgen veel complimenten en dat komt niet alleen door een mooi museum, maar juist door het menselijk contact.

Welke effecten richting de klant/gast zie je gebeuren door Hostmanship?
Bezoekers die voor de 3e, 4e of 5e keer het museum bezoeken en dat is bij ons museum best bijzonder.

Tot slot, in één zin; waarom zou je de opleiding aanraden?
Het maakt je bewust welke houding je moet kiezen om gasten het gevoel te geven dat ze welkom zijn.

DEEL DEZE POST

Facebook Twitter Blogger